Congratulations to Frédérique Blondel and Serge Edouard who published their paper “Entrance into a platform-dominated market: Virtue of an open strategy on the numerical computation market” in the Canadian Journal of Administrative Sciences, 32: 177–188.
Abstract: Strategic and industrial analysis reveals it is extremely diffi- cult to enter a market dominated by an existing platform. In fact, direct or indirect network effects give the established company’s platform a considerable competitive edge. This is true of the numerical computation market and the Matlab + Simulink platform by MathWorks. The case study of Scilab Enterprises helps identify conditions of viability for breaking into such a market. We find that alone, the platform strategy is doomed to fail, but accompanied by an open strategy, entering a platform market becomes possible. We hypothesize that a platform strategy is successful when associated with an open innovation process (integration of the open source community) and supported by a business ecosystem (a huge community of developers, users, and allies).
Résumé: L’analyse stratégique et industrielle montre qu’il est extrêmement difficile, pour un nouvel entrant, de pénétrer un marché dominé par une plateforme en place. C’est le cas du marché du calcul numérique avec la plateforme Matlab + Simulink de MathWorks. L’étude de cas de Scilab Enterprises permet, dans ce contexte particulier, d’identifier des conditions de viabilité d’une stratégie d’entrée sur un tel marché. En soi, la stratégie de plateforme seule est vouée à l’échec. Accompagnée d’une stratégie ouverte, cette entrée devient possible. La stratégie ouverte est définie ici comme une stratégie de plateforme associée à un processus d’innovation ouverte (intégration de la communauté open source) et s’appuyant sur un vaste écosystème d’affaires (vaste communauté de développeurs, d’utilisateurs et d’alliés).