Professeur

Economist at the University of Paris-Saclay, RITM Research Center. Director of the Master 2 'IREN'. His research areas include digital economics, privacy economics, computational economics, and artificial intelligence economics. He leads several interdisciplinary research groups (in law, economics, management, and computer science) in the field of digital technology and has overseen numerous research contracts. He has published in internationally recognized journals classified by HCERES.

*****************

Fabrice Le Guel est économiste et directeur du Master 2 IREN pour l’Université Paris-Saclay. Ses domaines de recherche sont l'économie numérique, l'économie de la vie privée, l'économie computationnelle et l’économie de l’intelligence artificielle. Il anime plusieurs groupes de recherche interdisciplinaires (en droit, économie, management et informatique) dans le domaine du numérique et a piloté de nombreux contrats de recherche. Il a publié dans des revues internationales classées au HCERES.

Full Professor of Economics
Professeur
Economics
R(éseaux), I(nnovation)
D101
Digital economics, Privacy economics, Behavioral economics, Industrial economics, Computational economics, AI Economics. / Economie du numérique, Economie de l’innovation, Economie comportementale, Economie des réseaux, Economie de la vie privée, Economie de l’Internet, Economie computationnelle, Economie de l'Intelligence Artificielle.  Doctorants/Phd Students: Vincent Lefrere (The Economics of mobile applications) Clara Jean (Algorithm bias and discriminations) Théo Marquis (Bad Nudge-Bad Robot ? Nudge and Ethics in human-machine verbal interaction) Risienne Mazengani (Well-being and Transportation in the Digital Age)
L1/L3/M1/M2 IREN, M2 IDC, M2 MASH – Privacy Economics, Digital Economics, Computational Economics, Knowledge Economics, Industrial Economics, Econometrics, Economie de l’information et des connaissances, Economie de la vie privée, Economie de l’Internet, Econométrie, Economie computationnelle avec le langage Python.
Co-animation de groupe de recherche interdisciplinaire “Vie privée et données personnelles”. Animation et co-animation des programmes de recherche Bitcoin, PAIPPSI et VALDO, ANR ESTIVAL, EXPERTIC, ESPRI, projet européen MEADOW, projet GRECOD financé par l’ADEME, Chaire en IA HUMAAINE – Ethics and Artificial Intelligence - .
ANR EXPERTIC (2005-2009) (Evaluation et expérimentation des usages des technologies de l’information et de la communication dans les industries de contenus) ANR/RIAM ESTIVAL (2005-2009) (Echanges Sécurisés pour le Transfert d’Informations Vidéo, en Accord avec la Législation et l’Economie) GRECOD (financement ADEME) sur la consommation durable (2009-2012) (avec l’Université Bordeaux IV, GREThA et L’Université de Nice Sophia-Antipolis, GREDEG) ANR ESPRI – Economie de la vie privée (2010-2013), Université Paris Sud 11, ADIS PAIPPSI – Projet d’Analyse Interdisciplinaire des ‘Privacy Policies’ sur les Sites Internet (financement PEPS-CNRS) (2015) VALDO – Valeur des données personnelles (financement PEPS-CNRS) (2015-2016) BITCOIN-AIJE (financement PEPS-CNRS) (2016) Mobile Apps (financement MSH Paris Saclay 2017) ANR DAPCODS (Iotics) (2017 – 2021) with INRIA Privatics and Eurecom (Sophia Antipolis) Chaire en IA HUMAAINE (2021-2025)
Directeur du Master 2 IREN pour l’Université Paris Sud (Industries de Réseau et Économie Numérique – http://masteriren.eu). Membre du Comité des programmes de L’institut DATAIA / Member of the Steering Committee for  DATAIA Institute (http://dataia.eu) Membre de la Society for Computational Economics (http://comp-econ.org) Membre de l’Association Française de Recherche en Economie Numérique (AFREN, afren.fr) Referee for Journal of Evolutionary Economics, REI, Communications and Strategies, Communication, Technological Forecasting & Social Change.
Recent publications G. Cecere, C. Jean, F. Le Guel, M. Manant, (2024) Artificial intelligence and algorithmic bias? Field tests on social network with teens, Technological Forecasting and Social Change, Volume 201, ISSN 0040-1625, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.123204. Cecere, G., Le Guel, F., Lefrere, V., (2023) Third Parties in the App Market and Economics of Privacy, Economics Bulletin. Kalashnikova, N., Pajak, S., Le Guel, F., Vasilescu, I., Serrano, G., Devillers, L., (2022)., Corpus Design for Studying Linguistic Nudges in Spoken Interactions, LREC. Lazaric, N., Le Guel, F., Belin, J., Oltra, V., Lavaud, S., Douai, A., (2019), Determinants of sustainable consumption in France: the importance of social influence and environmental values, Journal of Evolutionary Economics. Cecere, G., Le Guel, F. Rochelandet, F. (2017), Crowdfunding and social influence: an empirical investigation.  Applied economics, 49 (57), 5802-5813. Cecere, G., Le Guel, F.,Manant, M. Soulié, N. (2017). The Economics of Privacy. New Palgrave Dictionary of Economics, Le Guel, F., (avec G. Cecere et N. Soulie), (2015), ‘Perceived Internet privacy concerns on social network in Europe’, Technological Forecasting & Social Change. Le Guel, F., (avec G. Cecere et F. Rochelandet), (2015),  « Les modèles d’affaires numériques sont-ils trop indiscrets ? », Réseaux. Work in progress Cecere, G., Le Guel, F., Lefrere, V., Tucker, C., Yin, P.L. ,(2023)., Privacy and Children: What drives digital data protection for very young children? Cecere, G., Le Guel, F., Manant, M., (2023)., Giving up your privacy for free services : Are you comfortable with it ? Cecere, G.,  Le Guel, F., Lefrere, V. (2022)., Economics of Free Mobile Applications: Personal Data. Le Guel, F., (2022) Arthur’s model of competing technologies when some choices are non-exclusive: implementation on multihoming in platforms.