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My research interests are grounded in a transdisciplinary approach in the field of management science, at the crossroads between our consumption practices and digital usage. I am currently full Professor at IUT de Sceaux, and was previously Associate Professor at Université d'Evry Val d'Essonne and Université Paris 1 Panthéon Sorbonne (and HDR since 2019).
I have published in peer-reviewed journals such as Revue Française de Gestion, Journal of Business Research, Recherche et Applications en Marketing, Canadian Journal of Administrative Sciences, Qualitative Market Research and Journal of Retailing and Consumer Services. As President of the ALCOR (Alternative Consumption Research) association, I am also involved in the AFM (social commitment commission of the French Marketing Association), and in the AIM (Association Information et Management) association.
- Responsible consumption (food waste, P to P consumption, deconsumerism)
- Social interactions, service experiences and consumer choice
- Non-verbal interactions and enclosed service areas (healthcare, restaurants, hotels, museums)
- Digital innovations, online experience recollections and memory traces
- Consumer behavior
- Management of sustainable organizations
- Project management
- Innovation & sustainability
- Services marketing
- Research methodology
- Quantitative research
- Qualitative research
- Marketing
- Digital transformation
- Clauzel A., Lesaout E., Fintech : quand la technologie réinvente la finance, https://blogs.alternatives-economiques.fr/reseauinnovation/2024/03/18/fintech-quand-la-technologie-reinvente-la-finance, Le blog de ‘Le Réseau de Recherche sur l’Innovation’, Alternatives Economiques
- Interview dans le journal Ouest-France : La friperie, modèle écologique vertueux ou levier d’une surconsommation ? , par Elise WALLE, 26 janvier 2024 - https://www.ouest-france.fr/pays-de-la-loire/saint-nazaire-44600/ce-qui-me-fait-peur-cest-le-retour-a-la-surconsommation-par-le-biais-de-la-friperie-8ddcc762-bc8c-11ee-8b27-c684fd6d1f57
- Intervention au journal télévisé de 20h du 18 décembre 2023, TF1, Ventes flash : comment les marques organisent des pénuries pour nous faire acheter - https://www.tf1info.fr/conso/video-reportage-tf1-monsieur-cuisine-de-lidl-marketing-des-ventes-flash-comment-les-marques-organisent-des-penuries-pour-nous-faire-acheter-2279744.html
- Clauzel A. (à paraître), Peut on éviter de gaspiller en groupe ?, Hors-série, Que choisir ?
- Intervention au journal télévisé de 13h du 07 décembre 2023, TF1, Bouteilles de vin - de transparence pour les consommateurs - https://www.tf1.fr/tf1/jt-20h/videos/bouteilles-de-vin-plus-de-transparence-pour-les-consommateurs-93379386.html
- Intervention au journal télévisé de 20h du 12 septembre2023, Digitalisation : hôtels, restaurants, aéroports... quand le client fait presque tout, TF1 Reportage, https://www.tf1info.fr/societe/video-le-grand-format-hotellerie-restauration-aeroport-quand-le-client-fait-presque-tout-2269698.html
- Intervention dans l’émission CALVI 3D, BFM TV, Shrinkflation : nos révélations exclusives https://www.bfmtv.com/replay-emissions/calvi-3d/shrinkflation-nos-revelations-exclusives-05-09_VN-202309050792.html, 05 septembre 2023
- Intervention au journal télévisé de 13h du 30 aout 2023, Paquets moins remplis au même prix : c’est bientôt fini ? https://tv-programme.com/journal-de-tf1_emission/replay/paquets-moins-remplis-au-meme-prix-c-est-bientot-fini_64ef3070e3f34
- Intervention sur Xerfi Canal, Gaspillage alimentaire en famille : trois approches, 17 février 2023, par J.P. Denis, IQSOG, Fenêtres ouvertes sur la Gestion
- Intervention sur Xerfi Canal, Nouvelles tendances et perspectives du comportement du consommateur, 4 février 2023, par J.P. Denis, IQSOG, Fenêtres ouvertes sur la Gestion
- Interview pour le journal 20minutes sur les influences sociales et les pratiques de résolution du nouvel an. https://www.20minutes.fr/societe, 12 janvier 2023
- Clauzel A. (2022), « Être enseignant-chercheur à l’Université : c’est quoi ? », interventions auprès de jeunes publics (collèges et lycées)
- Clauzel A. (2019),« Et si on limitait le gaspillage pour Noël ? »
Editorial activities
- Associate Editor-in-chief, since mai 2024, revue Décisions Marketing (FNEGE 3)
- Editorial coordination of the FNEGE 2024 book 'SI & Management décarboné' with C. Riché and G. Biot-Paquerot
- Co-editor-in-chief of the journal 'Management et Datascience' (AIM-supported journal), 2017-2023
- Coordination of the special issue "Fintech : quels enjeux en management ?" (with E. Le Saout, Université Paris 1), Revue Marché et Organisations, 2024, n° 49
Scientific association activities
ALCOR
- President of ALCOR (ALTERNATIVE CONSUMPTION RESEARCH) (Board: L. Busca, A. Clauzel, H. Gorge, J.P. Nau)
- Organization of association-related events (doctoral day, thematic days, general assembly, etc.).
AIM (Association Information et Management)
- Member of the AIM Board, since May 2023, in charge of GTAIM
- Member of the Scientific Committee, AIM 2023 congress (with G. Biot-Paquerot and C. Riché)
- Co-leader of GTAIM Thematic Group 'CSR & post-CSR', AIM association, since October 2021, with C. Riché and G. Biot-Paquerot, https://aim.asso.fr/fr/gtaim/rse-post-rse
AFM (Association Française du Marketing)
- Editorial board member, Décisions Marketing, since 2023
- Societal Commitment' Commission, since 2022, 'Le Co'Lab, pour un Marketing Responsable' collaborative work (with L. Nabec and H. Gorge) (97 contributors)
- Member of GIT-AFM Thematic Interest Groups (ALCOR, Marketing and Sustainable Development)
Scientific Committee
Vice-president of the Scientific Committee for the AIM 2023 congress, Dijon (with G. Biot-Paquerot and C. Riché) - Issue: "IS facing paradigm shifts: decarbonization, rehumanization and the search for meaning": Dijon, May 29-31, 2023 (with G. Biot-Paquerot and C. Riché), https://aim2023.sciencesconf.org/
Co-sponsor of a symposium, 90th ACFAS Congress 2023, Montreal (with E. LeSaout and I. Latrous) - Issue : « FINTECH : Transversalité et Regards Croisés en Sciences de Gestion »
ANR
ANR 'CRI-KEE' 2019-2023, Consumption and representation of insects, led by Gaelle Pantin-Sohier, GRANEM, Céline Gallen, LEMNA and Joel Bree, NIMEC
- Member of the team dedicated to the acceptability of protein alternatives among adolescent consumers.
- Member of the team dedicated to the role of influencers in health-related issues linked to the integration of edible insects in the daily diet.
National and university activities
- Nominated member of the Conseil National des Universités (CNU), section 06 (2024-2027 mandate)
- Member of the "agregation interne de l'enseignement secondaire" jury, option C (since 2023)
- Elected member of the Conseil National des Universités (CNU), section 06 (2015-2018 mandate)
- Jury member, BTS MRH (Management Hôtellerie Restauration), 2020-2023
- Membre du jury du Diplôme Supérieur de Comptabilité et de Gestion (DSCG), UE 3, UE6, UE7, 2009-2016
- Research referent for IUT de Sceaux, RTI commission (Commission Recherche, Transfert de Technologie et Innovation), since 2023
- Elected member of the Scientific Advisory Committee, Université Paris 1 Panthéon Sorbonne, 2021-2023
Local activities
- 2021-2023 Responsible for student tutors, Université Paris 1 Panthéon Sorbonne
- 2021-2023 Coordination of Master 2 teaching units, Université Paris 1 Panthéon Sorbonne
- 2021-2022 Creation and launch of a Ministry-approved Master's degree (M1 & M2 Creative and Cultural industries Management)
- 2019-2021 Head of Master 2 'Marketing-Management', ISC Paris; 2017-2019 Head of 2 Master 2 courses, 'Marketing et management du luxe' and 'Marketing et
- management des industries créatives'; 2015-2018 'Marketing et management du Sport'.
- 2013-2018 Coordination of Master 1 internships, Université Paris 1 Panthéon Sorbonne
- 2008 - 2011 Head of Licence 3 'Marketing-achat', Université d'Evry Val d'Essonne, Head of Licence 3 'Sciences de Gestion', Université d'Evry Val d'Essonne, initial and apprenticeship training
Articles
Clauzel, A., Guichard, N. & Loussaïef, L. (2025), Le rôle de l’apparence des télétravailleurs en visioconférence : vers un minimalisme circonstanciel ? revue Systèmes d’Information et Management (SIM), à paraître [FNEGE 2]
Loussaïef, L. et Clauzel, A. (2024). A critical stakeholder perspective for examining sustainability of peer-to-peer rental platforms : An illustration in the French context, Management International, à paraître, https://doi.org/10.59876/a-c19d-s9yr [FNEGE 2]
Clauzel A. (2024). When a smiling service is inappropriate: what coping strategies for frontline employees? Revue Recherches en Sciences de Gestion-Management Sciences-Ciencias de Gestión, à paraître [FNEGE 3]
Hémar-Nicolas, V., Guichard, N., & Clauzel, A. (2024). Between dissonance and confusion: When the Nutri-Score as a nutritional signal is misinterpreted. Food Policy, 128, 102677. [FNEGE 3]
Clauzel, A., & Loussaïef, L. (2023). Russell Belk screened by technology: from Head to Toe!, Fifty years of Consumer Research, Carnets de la Consommation (10, #libreformat, format vidéo), https://doi.org/10.48748/V7W8-M176,
Clauzel, A. et Guichard, N. (2023). Les clients derrière le masque : stratégies de coping et ajustements non verbaux des consommateurs en espaces marchands clos. Carnets De La Consommation https://doi.org/10.48748/4HDT-9A68
Clauzel, A., & Biot-Paquerot, G. (2023). Téléconsultation : quand la relation patient-soignant devient une relation de service. Management & Datascience, 7(3). https://doi.org/10.36863/mds.a.24006
Clauzel, A., Guichard, N. et Riché, C. (2022). Le gaspillage alimentaire dans la famille. Vers une socialisation bidirectionnelle, Revue Française de Gestion, 48(302), 61-86. [FNEGE 2]
Clauzel, A., et Le Saout, E. (2024), Fintech : Quels Enjeux en Sciences du Management ? Editorial du numéro spécial Fintech, Marché & Organisations, 49(1), 9-13.
Clauzel, A. (2020). L’approche spatiale de Mantel : une application au cas des restaurants, Recherche et Applications en Marketing, 35(4), 46-72. [CNRS 2 ; HCERES A ; FNEGE 2]
Clauzel A., Riché C., Le Hégarat B. et Zerbib R. (2020). Co-presence and mobile apps: technology’s impact on being with others, Canadian Journal of Administrative Sciences, 1-15. [CNRS 3 ; HCERES B ; FNEGE 3]
Clauzel, A., Guichard, N. et Damay, C. (2019). Exploring emotional traces in family experiences’ souvenirs: A study based on luxury hotel reviews, Qualitative Market Research, 23, 1, 2-45. [CNRS 4 ; HCERES C ; FNEGE 4]
Clauzel, A., Delacour H. et Liarte, S. (2019). When cuisine becomes less haute: The impact of expert ratings on consumers' legitimacy judgments, Journal of Business Research, 105, 395-404. [CNRS 2 ; HCERES A ; FNEGE 2]
Clauzel, A., Guichard, N. et Riché, C. (2019). Dining alone or together? The effect of group size on the service customer experience, Journal of Retailing and Consumer Services, 47, 222-228. [CNRS 3 ; HCERES B ; FNEGE 3]
Clauzel A., Riché C. et Le Hégarat B. (2019). Quand les applications mobiles impactent l’expérience du consommateur. Le cas des visites de musées, Revue Marché et Organisations, 2, 73-89.
Clauzel, A. et Montargot, N. (2018). Face aux interactions de service conflictuelles : quelles stratégies de coping du personnel en contact ? », Revue Recherches en Sciences de Gestion-Management Sciences-Ciencias de Gestión, 128, 185-203. [CNRS 4 ; HCERES B ; FNEGE 3]
Clauzel, A. et Riché, C. (2018). Quand le consommateur partage son avis en ligne : une approche comparative en hôtellerie et restauration : Le cas des seniors, La Revue des Sciences de Gestion, Direction et Gestion, 1(288-289), 23-30. [HCERES C ; FNEGE 4]
Clauzel, A., Riché, C. et Vidal, M. (2016). Origine continentale du visiteur et expérience au musée : une approche interculturelle des avis en ligne, Revue Française du Marketing, 256, 41-59. [HCERES C ; FNEGE 4]
Clauzel, A., Lombardot, E. et Riché, C. (2016). Manger local au restaurant : un nouveau marché, de nouvelles attentes ?, Gestion 2000, 32(4), 57-82. [HCERES C ; FNEGE 4]
Clauzel, A., et Riché, C. (2015). Socio-spatial distance during the service delivery process: The case of restaurants/ Rencontre de service et rôle de la distance sociospatiale: le cas des restaurants, Recherche et Applications en Marketing, 30(2), 4-29. [CNRS 2 ; HCERES A ; FNEGE 2]
Damay, C., Guichard, N. et Clauzel, A. (2014). Effets de forme et de terminaison des prix : une comparaison enfants–adultes, Management & Avenir, 72(6), 91-112. [CNRS 4 ; HCERES B ; FNEGE 4]
Clauzel, A. et Riché, C. (2014). Évaluation en ligne et récits d'expériences au restaurant : quels effets de l'âge de l'e-évaluateur ?, Gestion 2000, 31(5), 75-91. [HCERES C ; FNEGE 4]
Riché, C., Vidal, M. et Clauzel, A. (2014). Transmettre son expérience au musée par les avis en ligne : tout dépend du sexe !, Question(s) de Management, 1(5), 89-102. [HCERES C ; FNEGE 4]
Damay, C., Guichard, N. et Clauzel, A. (2014). Children’s price knowledge, Young Consumers, 15(2), 167-177.
Clauzel, A. et Riché, C. (2013). Relation-client et gestion du temps de consommation : quel rôle du sourire du personnel en contact en restauration ?, Revue Française du Marketing, 244, 95-111. [HCERES C ; FNEGE 4]
Clauzel, A. et Montargot, N. (2013). Recommandations en ligne et place du personnel en contact. Le cas des produits hôteliers, Revue Française du Marketing, 241, 59-72. [HCERES C ; FNEGE 4]
Damay, C., Guichard, N. et Clauzel, A. (2011). When children confront prices: an approach based on price presentation, Journal of Product & Brand Management, 20(7), 514-525. [CNRS 4 ; HCERES C ; FNEGE 4]
Coordination d'ouvrages
Biot-Paquerot G., Clauzel, A. et Riché C. (à paraître 2025), Systèmes d’Information & management décarboné, ouvrage collectif, Collection ouvrage FNEGE décarbonation (environ 280 pages, en cours d’édition)
Ouvrages
Clauzel, A., Guichard N. et Riché C. (2016), Le comportement du consommateur : tendances et perspectives, Editions Vuibert, Paris, 288 pages (ouvrage labellisé FNEGE).
Steyer A., Clauzel A. et Quester P. (2005), Marketing, une approche quantitative, Pearson Education, collection Synthex, Paris, 277 pages.
Chapitres d’ouvrage
Clauzel, A., Ezan, P. et Guichard N. (2025), La promotion par les influenceurs des aliments à base d’insectes, Alimentation et numérique, ISTE Science Publishing, à paraître en 2025
Clauzel, A. et Guichard N. Social factors influence the buying process (2300 mots) (2025), Elgar Encyclopedia of Retaiiling (Eds. C. Gallouj & F. Gallouj), à paraître en 2025
Guichard N. et Clauzel, A., Shopping motives and behavior (3200 mots) (2025), Elgar Encyclopedia of Retaiiling (Eds. C. Gallouj & F. Gallouj), à paraître en 2025
Clauzel, A. et Guichard N. A responsible consumer? (2000 mots) (2025), Elgar Encyclopedia of Retaiiling (Eds. C. Gallouj & F. Gallouj), à paraître en 2025
Clauzel A., Lesaout E. (2024), Fintech : quand la technologie réinvente la finance, Géopolitique des crises économiques (eds., Vanessa Casadella & Dimitri Uzunidis), https://lemanuscrit.fr/livres/geopolitique-des-crises-economiques/, septembre 2024
Clauzel, A., Nau, J-P., (2022), Entreprendre « inclusif » en restauration : quels enjeux en management ? Dans Renouf, J. (Ed), Entrepreneuriat et handicap, pp. 97-110, Iste, 162 pages.
Clauzel, A., Guichard N. et Riché C. (2021), Le gaspillage alimentaire au sein de la famille : quels enjeux, pratiques et solutions envisageables ?, Dans Dekhili S. (Ed), Le marketing au service du développement durable: repenser les modèles de consommation, pp. 69-94, Iste-Wiley, 332 pages.