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Valérie Nicolas-Hémar graduated from EDHEC Business School. She obtained her PhD in Management and her ability to supervise PhD students at the University of Paris I Pantheon Sorbonne. She conducts research on food consumption with an expertise in sustainability and well-being, consumer socialisation of children and family consumption. She has taken part in research programmes funded by the ANR (Agence Nationale de la Recherche) in France. During a one-year visiting at Copenhagen University (food science), she participated in the "Smag For Livet" project in Denmark. She has taught consumer behaviour and marketing in France, the United States and China. Before embarking in an academic career, she worked several years in the publishing industry as a Marketing Manager.


Full Professor of Management
Professeur
Management
I(nnovation)
Membre actuel
--
D205
  • Food consumption: food sufficiency, food well-being, meat alternatives
  • Food consumption of children and family
  • Branding, brand character
  • Packaging
  • Consumer behaviour
  • Marketing principles
  • Innovation
  • Branding
  • Quantitative and qualitative methodologies
  • Consumption sociology

International teaching

  • Adjunct professor at Pace University, New York City (2013-2014)
  • Invited professor at Shanghaï Normal University, Shanghaï (2015)

Member of Association Française du Marketing (AFM).

Membre of ALCOR (Alternative Consumption Research)

Membre de l'Association for Consumer Research (ACR)

 

Dissemination (since 2015)

La sobriété alimentaire, une quête de plaisir épicurien, The Conversation - 26 juin 2023.

"Are kids ready to eat insects?", The Conversation - 16 mars 2023 /"Les enfants sont-ils prêts à manger des insectes?", The Conversation - 14 March 2023. (with C. Gallen and G. Pantin-Sohier)

"Des enfants très exposés", 60 millions de consommateurs, hors-série n°216 - janvier/février 2023 (interview)

"Insect-based food, a discontinuous innovation de rupture in Western countries", Week of Innovative Regions  in Europe, WIRE, Paris-Saclay, 11-13 May 2022.

“Insect-eating, as a sustainable alternative food consumption”, EUGLOH Summer School Nutrition and Food Sciences (Porto University) – July 2021.

“L’alimentation : un vecteur de bien-être pour les étudiants”, La Revue de Santé Scolaire et Universitaire, juillet 2021, pp. 28-30 (avec L. Sadoun et P. Ezan)

Débat – Alimentation sans en faire tout un plat, Vivre – ligués contre le cancer, revue de la Ligue contre le cancer, n°389, mars 2021 (interview)

“La consommation alimentaire des 6-12 ans”, table ronde de la conférence « Food Pack for Kids », organisée par Ligépack et les clusters Cap Aliment, Nova Child et Valorial, Le Mans, 2019.

“J’ai voulu montrer qu’on peut sortir de l’anorexie » : quand Instagram aide à soigner les troubles alimentaires”, Le Monde, 2019 https://www.lemonde.fr/campus/article/2019/01/17/des-etudiantes-soignent-leurs-troubles-alimentaires-grace-a-instagram_5410657_4401467.html / (citation presse) )https://www.lemonde.fr/campus/article/2019/01/17/entre-junk-food-et-petits-plats-mitonnes-la-bouffee-de-liberte-alimentaire-des-etudiants_5410464_4401467.html (citation presse)

“Mon robot, ma famille et moi : étude de l’impact de la relation humain-robot sur la question des identités”, Co-organisation d’une journée d’études, Université du Havre, 2017.

“L’enfant dans l’économie de marché”, conférence “Les Paroles de l’enfant”, Centre du Droit Privé Fondamental de l’Université de Strasbourg/THEMIS, Strasbourg, 2016.

La nouvelle campagne de communication Petit Bateau, Culture Pub, BFM Business, 2015 http://bfmbusiness.bfmtv.com/mediaplayer/video/la-saga-petit-bateau-fait-son-come-back-avec-un-nouvau-spot-signe-betc-2811-708561.html

“Eating makes me happy !”, Workshop “Cuisine innovante : rationaliser pour mieux émouvoir”, Université Paris Sud, Orsay, 2015.

2019-2024 : CRI-KEE (Consumption & Representations of Insects – Knowledge on their Edibility in Europe), funded by ANR (leader: Gaëlle Pantin-Sohier)

2017-2018 : Smag For Livet (Taste for Life), Denmark (2017 – 2018), funded by Nordea-fonden.

Taste for Life is a centre without walls established in order to foster an interdisciplinary, collaborative project with a focus on the flavour of food as a driving force for learning, education, food literacy, and good practice. The overall mission of the centre is to create a basis for a better and richer life for the Danish population.

2008 – 2011: MARCO (MARketing and Children Obesity), funded by ANR (leader: Joël Brée)

Currently

Recently

  • Elected member of Jean Monnet faculty council (2016-2023)
  • Leader of  Licence 3 Economics Management, Business track, on-site (2014-2015, 2018-2022)
  • Leader of Licence 3 Economics Management, Business track, online (2015-2020)
  • Co-director of Economics Management programme (2018-2021)
  • Elected full member of Commission Consultative de Spécialistes sections 05 et 06 (2018-2021)
  • Co-leader of master Compétences Complémentaires en Management des Organisations (2011-2013)

Academic activities

  • ad-hoc reviewer for refereed journals: Recherche et Applications en Marketing, Décisions Marketing, International Journal of Retail and Distribution Management, Journal of Consumer Marketing, European Journal of Marketing, Revue Française de Gestion, Young Consumers: Insights and ideas for Responsible Marketers.
  • Reviewer for academic conferences: Conférence Internationale de l’Association Française du Marketing, International Consumer Brand Relationship Conference, EMAC Conference, CTC Conference.

Publications in refeered journals

Hémar-Nicolas V., Guichard N., and Clauzel A. (2024) Between dissonance and confusion: When the Nutri-Score as a nutritional signal is misinterpreted, Food Policy, 28, https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2024.102677 (FNEGE 3 ; HCERES B)

Hémar-Nicolas V., Thomas F., Gallen C., and Pantin-Sohier (2024) Realistic or not? The impact of packaging images on the acceptance of insect-based food products, Journal of Product & Brand Management, https://doi.org/10.1108/JPBM-09-2023-4749 (FNEGE 4; HCERES C)

Hémar-Nicolas V. and Hedegaard L. (2023), Food sufficiency, an approach rooted in the ethics of Epicurus: Analysis framework and research agenda, Recherche et Applications en Marketing, 38, 2 https://doi.org/10.1177/20515707231168595 (FNEGE 2 ; HCERES A)

Hémar-Nicolas V. and Hedegaard L. (2023), La sobriété alimentaire, une démarche ancrée dans l'éthique d'Epicure : Cadre d'analyse et agenda de recherche, Recherche et Applications en Marketing, 38, 2, 3-27 https://doi.org/10.1177/07673701221141113 (FNEGE 2 ; HCERES A)

Hémar-Nicolas V., Mugel O. and Dyen M. (2023), La pauvreté à l'épreuve du Covid-19 : Repenser les stratégies de coping à travers le care, Carnets de la consommation. https://carnetsdeconso.com/papier/la-pauvrete-alimentaire-a-lepreuve-du-covid-19-repenser-les-strategies-de-coping-a-travers-le-care/

Hémar-Nicolas V., Pantin-Sohier G. and Gallen C. (2022), "Do you eat insects?" Acceptance of insects as food by children, Journal of Consumer Marketing, 39, 5, 505-522. https://doi.org/10.1108/JCM-12-2020-4289 (FNEGE 4 ; HCERES C)

Nabec L., Guichard N., Hémar-Nicolas V. and Durieux F. (2022), Informer les parents avec l’apposition du Nutri-Score sur les produits alimentaires destinés aux enfants : les effets de la marque, Décisions Marketing, 106, 11-30 (FNEGE 3 ; HCERES B)

Hémar-Nicolas V., Putri Hapsari H., Angka S. and Olsen A. (2021), How cartoon characters and claims influence children’s attitude towards a snack vegetable – An explorative cross-cultural comparison between Indonesia and Denmark, Food Quality and Preference, 87. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2020.104031 (Impact factor 2020 : 5,565)

Angka S., Hémar-Nicolas V., Putri Hapsari H. and Olsen A. (2020), How packaging colours and claims influence children’s vegetable attitude and intake – An exploratory cross-cultural comparison between Indonesia and Denmark, Food Quality and Preference, 79. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2019.103795 (Impact factor 2020 : 5,565)

Hedegaard L. and Hémar-Nicolas V. (2020), Rethinking food well-being as reconciliation between pleasure and sustainability, International Journal of Food Design, 5, 1-2, 157-166. https://doi.org/10.1386/ijfd_00019_3

Hémar-Nicolas V. and Ezan P. (2019), How do children make sense of food well-being? Food for thought for responsible retailers, International Journal of Retail & Distribution Management, 47, 6, 605-622. https://doi.org/10.1108/IJRDM-08-2017-0181 (FNEGE 3 ; HCERES B)

Hémar-Nicolas V. and Ezan P. (2018), Bien-être et alimentation : Une identification des axes de communication à destination des enfants consommateurs, Décisions Marketing, 92, 77-95 (FNEGE 3 ; HCERES B)

Hémar-Nicolas V. and Rodhain A. (2017), Brands as cultural resources in children’s peer culture, Consumption Markets & Culture, 20, 3, 193-214. https://doi.org/10.1080/10253866.2016.1205494 (FNEGE 4 ; HCERES B)

Ezan P., Gollety M. and Hémar-Nicolas V. (2015), Le dessin comme langage de l’enfant : contributions de la psychologie à l’enrichissement des méthodologies de recherche appliquées aux enfants consommateurs, Recherche et Applications en Marketing, 30, 2, 82-103. https://doi.org/10.1177/0767370114565766 (FNEGE 2 ; HCERES A)

Hémar-Nicolas V., Gollety M., Damay, C. and Ezan P. (2015), “What brand do you eat?” The influence of food brands within children’s peer groups, Young Consumers, 16, 3, 316-331. https://doi.org/10.1108/YC-11-2014-00490

Ezan P., Gollety M., Guichard N. and Hémar-Nicolas V. (2014), Comment renforcer l’efficacité des actions de lutte contre l’obésité ? Vers une identification des leviers de persuasion publicitaires spécifiques, Décisions Marketing, 73, 13-26 (FNEGE 3 ; HCERES B)

Hémar-Nicolas V., Ezan P., Gollety M., Guichard N. and Leroy J. (2013), How do children learn eating practices ? Beyond the nutritional information, the importance of social eating, Young Consumers, 14, 1, 5-18. https://doi.org/10.1108/17473611311305458

Ezan P., Gollety M., Hémar-Nicolas V. and Damay C. (2013), Entre préférences et influences, le repas : un contexte propice à la sociabilité enfantine, Perspectives Culturelles de la Consommation, 2, 63-84.

Hémar-Nicolas V. and Gollety M. (2012), Using brand character when targeting children: what for? An exploration of managers’ and children’s viewpoints, Young Consumers, 13, 1, 20-29. https://doi.org/10.1108/17473611211203911

Hémar-Nicolas V. and Ezan P. (2012), Les enjeux stratégiques des sites internet pour les jeunes enfants : Illustration par le cas BayardKids, Décisions Marketing, 67, 75-80 (FNEGE 3 ; HCERES B)

Hémar-Nicolas V. (2011), Le personnage de marque sur le packaging, catalyseur de prescription enfantine : l’effet modérateur de la mise en scène du personnage, de la familiarité de l’enfant envers lui et du niveau scolaire, Recherche et Applications en Marketing, 26, 4, 23-51. https://doi.org/10.1177/076737011102600402 (FNEGE 2; HCERES A)

Damay C., Ezan P., Gollety M. and Nicolas-Hémar V. (2011), Social interactions as support for learning about food : the case of the French school cafeteria, Young Consumers, 12, 2, 110-120. https://doi.org/10.1108/17473611111141579

Ezan P., Gollety M., Guichard N. and Nicolas-Hémar V. (2010), De l’influence implicite de la publicité sur les comportements alimentaires des enfants. Une confrontation des discours des enfants aux pratiques des publicitaires, Management et Avenir, 37, 120-139. https://doi.org/10.3917/mav.037.0120 (FNEGE 4 ; HCERES C)

Damay C., Ezan P., Gollety M. and Nicolas-Hémar V. (2010), Le goûter générateur d’interactions sociales chez l’enfant ?, Management et Avenir, 37, 180-194. https://doi.org/10.3917/mav.037.0180 (FNEGE 4 ; HCERES C)

Book chapters

Charry C., Hémar-Nicolas V. and Rodhain A. (2021), Pour un marketing responsable à destination de l’enfant, in Kids Marketing, J. Brée (éd), EMS, Caen, 89-120.

Ezan P., Gollety M., Guichard N. and Hémar-Nicolas V. (2021), Les enfants, des mangeurs, des consommateurs et des citoyens, in Kids Marketing, J. Brée (éd), EMS, Caen, 121-151.

Hémar-Nicolas V. and Rouen-Mallet C. (2021), Les enfants au pays des marques, in Kids Marketing, J. Brée (éd), EMS, Caen, 281-309.

Hémar-Nicolas V., Gollety M., Damay C. and Ezan P. (2015), The role of brands when children share snack time with peers, in Consumer Brand Relationships: Meaning, Measuring, Managing, M. Fetscherin and T. Heilmann (eds), Palgrave McMillan, Basingstoke.

Hémar-Nicolas V. and Rodhain A. (2012), Pour un Kids Marketing responsable !!!, in Kids Marketing, J. Brée (éd), EMS, Cormelles-le-Royal, 71-115.

Charry K, Hémar-Nicolas V. and Rouen-Mallet C. (2012), Les enfants au pays des marques, in Kids Marketing, J. Brée (éd), EMS, Cormelles-le-Royal, 255-288.

Communications in academic conferences (since 2014)

Gallen C., Hémar-Nicolas V., Pantin-Sohier G. and Thomas F. (2023), "Il vaut mieux les voir en peinture" Le rôle de la représentation visuelle des insectes sur le packaging dans l'acceptation de l'entomophagie, 39e Conférence Internationale de l’Association Française du Marketing, 10-12 mai, Vannes, France.

Mugel O., Dyen M. and Hémar-Nicolas V. (2023), Les mécanismes de résilience du bien-être alimentaire des familles pauvres en situation de crise, 39e Conférence Internationale de l’Association Française du Marketing, 10-12 mai, Vannes, France.

Clauzel A., Guichard N. and Hémar-Nicolas V. (2022), "Pas besoin du Nutri-Score, je sais ce que je dois manger" Le rôle de l'alimentation intuitive chez les femmes dans les usages du Nutri-Score", 22e Journées Normandes de Recherche sur la Consommation, 18-19 novembre, Le Havre, France.

Hémar-Nicolas V, Gallen C and Pantin-Sohier G (2022), "What about eating insects" Acceptance of insect-based food by children, 10th Child and Teen Consumption, 4-5 mai, Madrid, Espagne.

Mugel O., Dyen M. and Hémar-Nicolas V. (2021), Food well-being at the time of Covid-19: The use of coping strategies rooted in caring for low socio-economic status families, Association for Consumer Research Conference, 28-30 octobre, Seattle, USA.

Mugel O., Dyen M. and Hémar-Nicolas V. (2021), Le bien-être alimentaire des familles vulnérables à l’épreuve de la Covid 19 : des stratégies de coping ancrées dans le care, Journée Consommation et Soins, 1er juillet, Lille, France.

Mugel O., Dyen M. and Hémar-Nicolas V. (2021), Bien-être alimentaire des familles en situation de vulnérabilités : Les contributions des acteurs du territoire pendant le confinement du printemps 2020, 4e Édition de la Journée de l’IRG “Management et Société” – Attractivité des Territoires : Défis et Enjeux pour les acteurs, 11 juin, Fontainebleau, France.

Sadoun L. and Hémar-Nicolas, V. (2021) Contribution du réseau Instagram à une meilleure compréhension du bien-être alimentaire chez les étudiantes, 37e Congrès de l’Association Française du Marketing, 19-21 mai, Angers, France.

Clauzel A., Guichard N. and Hémar-Nicolas V. (2020), Rôle de la relation au poids et à l’alimentation dans l’utilité perçue de l’étiquetage nutritionnel : entre rationalité et tensions socio-émotionnelles, 19e Journées Normandes de Recherche sur la Consommation, 19-20 novembre, Caen, France.

Gallen C., Hémar-Nicolas V. and Pantin- Sohier G. (2019), « Ça se mange les insectes ? » L’acceptation de la consommation alimentaire d’insectes par les enfants de 9-13 ans, 18e Journées Normandes de Recherche sur la Consommation, 21-22 novembre, Angers, France.

Sadoun L. and Hémar-Nicolas V. (2019), La mise en scène de l’alimentation sur Instagram ou comment Instagram revisite le rapport des jeunes à l’alimentation et au bien-être, 35ème Conférence Internationale de l’Association Française du Marketing, 15-17 mai, Le Havre, France.

Nabec L., Durieux F., Guichard N. and Hémar-Nicolas V. (2019), les effets d’alerte d’un Nutri-Score défavorable sur l’attitude et le comportement de parents à l’égard de produits gras-sucrés-salés destinés aux enfants, 35ème Conférence Internationale de l’Association Française du Marketing, 16-18 mai, Le Havre, France.

Hémar-Nicolas V. and Guichard N. (2018), « Maman, on mange quoi ce soir ? » Une utilisation du Nutri-Score par les mères de famille guidée par des motivations paradoxales, 34ème Conférence Internationale de l’Association Française du Marketing, 16-18 mai, Strasbourg, France.

Schill M., Hémar-Nicolas V. and Ezan P. (2018), Vers une identification des facteurs d’acceptation des robots compagnons au sein de la famille, 34e Conférence Internationale de l’Association Française du Marketing, 16-18 mai, Strasbourg, France.

Hémar-Nicolas V. (2018), Positioning the child at the heart of his/her school lunch. The case of French primary school canteen, 8th Child and Teen Consumption Conference, 3-6 avril, Angoulême, France.

Hémar-Nicolas V. and Hedegaard L. (2018), How do Danish and French children make sense of well-being in food context? A cross-cultural approach of the concept of Food Well-Being, 8th Child and Teen Consumption Conference, 3-6 avril, Angoulême, France.

Hémar-Nicolas V. and Ezan P. (2017), “Food retailers make me happy”. What food wellbeing means to children in food context, 3rd colloquium in Kids Retailing, 15-16 juin, Bordeaux, France.

Ezan, P., Gollety, M. and Hémar-Nicolas V. (2017), Quelles relations entre le leader et le leader d’opinion au sein de groupes d’enfants. Application en milieu scolaire, 33e Conférence Internationale de l’Association Française du Marketing, 16-19 mai, Tours.

Hémar-Nicolas V. and Ezan P. (2017), “Vers une identification des facettes du bien-être alimentaire perçues par les enfants dans les publicités télévisées, 33e Conférence Internationale de l’Association Française du Marketing, 16-19 mai, Tours.

Ezan P. and Hémar-Nicolas V. (2016), Les enjeux liés à des innovations de rupture sur les marchés de l’enfant : le cas des jouets connectés anthropomorphisés, 15e Journée de Recherche sur le Marketing Digital, 9 septembre, Paris.

Hémar-Nicolas V. (2016), “Fruit Ninja vs. Fanta Fruit Slam” La place des advergames dans les pratiques de jeux digitales des enfants, 32e Conférence Internationale de l’Association Française du Marketing, 18-20 mai, Lyon.

Ezan P. and Hémar-Nicolas V. (2016), The digitalisation of the toys markets: Parents’ perspective of the anthropomorphic connected toys, 7th Child and Teen Consumption Conference, 27-29 avril, Aalborg, Danemark.

Hémar-Nicolas V. and Ezan P. (2016), When Eating makes children happy: the concept of children’s food happiness, 7th Child and Teen Consumption Conference, 27-29 avril, Aalborg, Danemark.

Ezan P., Gollety M. and Hémar-Nicolas V. (2015), “Le lait ça vient des vaches et les oeufs c’est fabriqué par les poules. Les représentations du naturel confrontées à l’univers des produits alimentaires pour enfant, 14e Journées Normandes de Recherche sur la Consommation, 26-27 novembre, Angers, France.

Hémar-Nicolas V., Ezan P. and Gollety M. (2015), “Eating makes me feel happy!” How food affects children’s happiness?, 44th European Marketing Annual Conference, 26-29 mai, Louvain, Belgique.

Hémar-Nicolas V. (2015), “Mobile advergames targeting children: a “portable playground” to build brand relationships with young consumers? 4th International Consumer Brand Relationship Conference, 21-23 mai, Porto, Portugal.

Ezan P., Gollety M. and Hémar-Nicolas V. (2015), De la théorie à la pratique : guide méthodologique pour collecter et analyser des dessins dans une recherche portant sur l’enfant consommateur. Une application aux dessins représentant un “bon petit déjeuner”, 1e Journée de Recherche en Marketing Grand Est, 27 mars, Dijon, France.

Hémar-Nicolas V. and Rodhain A. (2014), “Eh girls we are playing. We are in a restaurant! We imagine we are going to McDonald’s™.” Brands as social and cultural resources in children’s peer culture, Brands and Brand Relationships Conference, 19-21 mai, Boston, USA.

Hémar-Nicolas V., Ezan P. and Gollety M. (2014), “Eating makes me feel happy!” What food well-being means to children?, 3rd Annual Conference for Positive Marketing, 3-4 avril, New York City, USA.